יום שישי, 31 במאי 2013

קומיקס בעולם: הקומיקס בפולין



אחרי שדנו בבלוג בעבר בקומיקס ההונגרי, אנו ממשיכים בסקירת הקומיקס במזרח ומרכז אירופה הקומוניסטיות לשעבר. נושא המאמר הפעם יהיה הקומיקס בפולין.
אם נבחן את הקומיקס בכל הגוש המזרחי  (להוציא יוגוסלביה שאמנם הייתה קומוניסטית אבל לא הייתה גרורה של ברית המועצות, ולכן זגזגה ביחסים בין המזרח למערב), פולין היא המדינה עם הקומיקס הכי "מערב אירופי" במזרח אירופה. לא סתם יצאו מפולין אמני קומיקס שזכו להצלחה בקומיקס הפרנקו-בלגי, ונחשבים לאמנים מהטובים בעולם.
 גם בפולין כמו בהונגריה וכמו שנראה במדינות אחרות במזרח אירופה בעתיד, הייתה השפעה מרובה של מגזין הקומיקס הצרפתי- קומוניסטי VAILLANT/PIF,  אבל בפולין ניכרת השפעה צרפתית גדולה יותר מכל מדינה אחרת בגוש המזרחי.  בניגוד להונגריה בה הקומיקס מעולם לא זה לפופולריות מחוץ לחוגים מצומצמים בפולין הקומיקס זכה וזוכה לפופולריות לא מעטה . רק הערה אחת, כמו במאמר על הונגריה, פולנית אינה שפת אמי יתכנו שיבושים בכתיבת השמות עמכם הסליחה.


האמנים-

יאנוש כריסטה-
יוצר כמה מסדרות הקומיקס החשובות והמפורסמות של פולין. בין השאר יצר את "Kajko i Kokosz" עליה דיברנו במאמר: “אסטריקס הגאלי השפעות וחיקויים", שמושפעת כמובן מאסטריקס, "Kajtek i Koko", "Gucek i Roch", "Bajki dla doroslych (אגדות למבוגרים)  ועוד רבים. יצירותיו יצאו לאור בספרים ובמגזינים כמו:RELAX , Swiat Mlodych  ואחרים. סגנון ציורו קריקטורי עם נטייה ראליסטית.
Kajtek i Koko
 יוצר סדרות כמו Orient Men , Kudlaczek i Babelek ואחרות. יצירותיו התפרסמו בספרים ומגזינים כמו RELAX , Swiat Mlodych, Swiat Komiksu  ואחרים.
Orient Men
הנריק יז'י חמיילבסקי (פפציו חמיאל)-
יוצר סדרת הקומיקס על Tytus, Romek i A'Tomek  שהתפרסמה בספרים ובמגזין Swiat Mlodych. סגנון ציורו קריקטורי ומושפע מסגנון ציורי ילדים.
Tytus, Romek i A'Tomek
יז'י ורובלבסקי-

היוצר החשוב ביותר של הקומיקס המשטרתי, Kapitan Zbik , ושל קומיקס המערבונים ההומוריסטי, Binio Bill (המזכיר באופן חשוד את לאקי לוק של גוסיני ומוריס), Cena wolnosci, Przyjaciele Roda Taylora ועוד רבות אחרות. יצירותיו יצאו בספרים וספרונים ובמגזינים כמו Sport i Turystyka  ,Swiat Mlodych ו-RELAX. כמו כן יצר קומיקס תעמולתי קומוניסטי, למשל על מלחמת העצמאות של אנגולה. מצייר גם בסגנון ראליסטי וגם בסגנון קריקטורי.
Binio Bill
צייר מספר ספרונים בסדרת המשטרה Kapitan Zbik. בשנים 1978-82 יצר סדרת קומיקס על פי יצירותיו של אריך פון דניקן, שתורגמה ל-12 שפות ונמכרה במיליוני עותקים. יוצרה של סדרות כמו Wiedzmin וסדרת המדע הבדיוני, Funky Koval  שהופיעה ב-KOMIKS וב-Komiks-Fantastyka.
על פי אריך פון דניקן

מייצ'יסלאב ושנייבסקי-
יצר מספר ספרונים של Kapitan Zbik, אך התפרסם בעיקר בגלל ציוריו בסדרת Kapitan Kloss, סדרה העוסקת בסוכן חשאי סובייטי המתחזה לקצין נאצי.  
Kapitan Kloss
תומאס לסניאק-
יוצרה של סדרת הקומיקס הפופולארית,  Jez Jerzy  (יז'י הקיפוד) המופיעה במגזיני הקומיקס AQQ ו-Swiat Komiksu.
Jez Jerzy
ויטולד פז'דילו-
יצר קומיקס מדע בדיוני והרפתקאות   עבור RELAX.

יז'י סקרז'ינסקי-
יוצר סדרת  ספרוני הקומיקס בסגנון היסטוריה הרפתקאות, Janosik.

מארק שיסקו-
יוצר קומיקס מדע בדיוני והרפתקאות נהדר עבור RELAX, יצירותיו יצאו לאור גם בספרים.

שימון קובילינסקי-
יוצר קומיקס על ההיסטוריה של פולין עבור RELAX, יצירותיו יצאו לאור גם בספרים.
שרלוטה פאוול-
יצרה קומיקס כמו יונקה ונק וקלקס עבור Swiat Mlodych. הסדרה יצאה גם בסדרת ספרים.

גז'גוז' רוסינסקי-
 גדול אמני הקומיקס של פולין בכל הזמנים יצר קומיקס עבור עיתונים פולניים כמו RELAX ו-ALFA בסגנון ראליסטי. הסדרה החשובה ביותר שיצר באותה תקופה היא "אגדות פולניות".
 בשנת 1976 גילו את כישרונו שני סופרי הקומיקס הבלגיים המפורסמים, אנדרה פול דושאטה (יוצר ריק הושה) וז'אן ואן האם (יוצר סדרת XIII). בעקבות כך רוסינסקי ערק למערב והתיישב בבלגיה. בבלגיה הוא השתלב במהרה בתעשיית הקומיקס הפרנקו-בלגית. בין השאר עבור שני מגזיני הקומיקס הבלגיים החשובים,  TINTIN ו- SPIROU. הוא צייר על פי תסריט של ואן האם סדרת הקומיקס המפורסמת ביותר שלו, THORGAL, שהפכה אותו לשם דבר בקרב חובבי קומיקס בכל רחבי אירופה והעולם. הסדרה החלה להתפרסם ב-TINTIN ובהמשך בסדרת אלבומים בהוצאת LOMBARD הבלגית. רוסינסקי יצר גם סדרה נוספת בשם האנס יחד עם הכותב הבלגי דושאטה. אך נטש אותה לטובת אמן פולני אחר, קאס. יצירותיו של רוסינסקי יצאו במיטב ההוצאות של צרפת ובלגיה ותורגמו לשפות רבות. רוסינסקי נחשב לאחד מאמני הקומיקס החשובים באירופה ובעולם. מעניין לציין, שלמרות שרוסינסקי ערק למערב בעיצומו של העידן הקומוניסטי, יצירותיו המשיכו להופיע במגזין RELAX כולל כאלה שיצר יחד עם אמנים בלגיים.
קאס-
עוד אמן פולני ש"עשה את זה" בקומיקס הפרנקו בלגי. התגלה על ידי רוסינסקי וירש אותו בסדרת המדע הבדיוני, האנס, כפי שנאמר להלן. יחד עם ברנדון מקלאוד, יצר את סדרת הקומיקס  "הנוסעים", על מערב קנדה במאה ה-19. בנוסף יצר קומיקס על מרילין מונרו (Shooting Star - Marilyn Monroe), על כריסטופר קולומבוס ועל סיפורי קארל מאי. בפולין הופיעו סיפוריו במגזינים כמו  Komiks-Fantastyka, Komiks ו- Świat komiksu.
Halloween Blues מאת קאס
המגזינים:

RELAX-
מגזין קומיקס צבעוני ברמה גבוהה שיצא בשנים 1976-1981 ב-31 גיליונות.  רילקס פרסם קומיקס של גדולי הקומיקס הפולני, כמו רוסינסקי, כריסטה, וורובלבסקי, פולך ורבים נוספים. בנוסף פורסמו קומיקס מתורגמים של אמנים הונגריים,  כמו ארנו זוראד ואימרה שבוק (בהם דנו במאמר על הקומיקס ההונגרי). של קיה סאודק הצ'כוסלובקי. ומעט קומיקס פרנקו בלגי מתורגם מצרפתית. העיתון פרסם קומיקס מכל הז'אנרים: היסטוריה, הרפתקאות, הומור, מדע בדיוני ואפילו תעמולה קומוניסטית. כל הקומיקס בעיתון היו בהמשכים או סיפורים קצרים וכל חוברת הכילה מגוון של סיפורים.

KOMIKS FANTASTYKA-
מוסף קומיקס צבעוני למבוגרים שיצא יחד עם מגזין המדע הבדיוני, FANTASTYKA, החל להופיע בשנת 1987, ויצא ב-11 גיליונות. המשיך את דרכו של רילקס בקומיקס צבעוני ברמה גבוהה. אך בניגוד לרילקס בו כל חוברת הכילה מגוון קומיקס קצרים וקומיקס בהמשכים. חלק מהחוברות הופיעו בפורמט דומה וחלק מהחוברות הוקדשו לסיפור קומיקס שלם מסדרה אחת. כך הופיעו חוברות שלמות שהוקדשו ל-2 סיפורים מסדרת FUNKI KOVAL הבדיונית של בוגוסלב פולך. חוברות שהוקדשו להאנס של גז'גוז' רוסינסקי ואחרות. החוברת פרסמה גם מספר גדול של יוצרים מערביים כמו   ריצ'ארד קורבן והארווי קורצמן מארצות הברית (מה שמעיד כמובן על היפתחות פולין למערב ערב נפילת הקומוניזם). כמו כן התפרסמו יצירות של אמנים פולנים חשובים כמו רוסינסקי ברנובסקי וכריסטה.


KOMIKS -
ממשיכו העצמאי של KOMIKS FANTASTYKA, עם אותו צוות עריכה. יצא בשנים 1990 עד 1993. ב-32 גליונות. המשיך לפרסם את FUNKI KOVAL והאנס. כמו גם קומיקס פולני של אמנים פולנים כמו יאצק שידלבסקי. אמנים עולמיים כמו הצרפתי פול גיון, הארגנטינאי חואן חימנס והאנגלי דון לורנס.

AQQ-
החל להופיע השנת 1993 ומופיע עד היום מפרסם קומיקס למבוגרים של יוצרים כמו תומאש לסניאק, אנדז'יי יניצקי ואחרים.


ALFA-
חוברת מדע בדיוני שיצאה בשנים 1976-1981 פרסמה בשחור לבן קומיקס של גז'גוז' רוסינסקי לצד קומיקס הונגרי מתורגם של אימרה שבוק.

ŚWIAT Komiksu
חוברת הקומיקס החשובה ביותר שיוצאת כיום בפולין. לצד קומיקס של יוצרים פולניים כמו: כריסטה, לסניאק ורוסינסקי, מפרסם קומיקס של יוצרים מערביים חשובים כמו הצרפתים גוסיני ואודרזו' וז'אן ז'ירו, הבלגים ואנס, דה חרוט וקוקס, הבריטי  בריאן בולנד  האמריקני מארק מיניולה ועוד רבים אחרים. החוברת יוצאת בפורמט צבעוני משובח ומפרסמת בעיקר קומיקס מתורגם.

ŚWIAT MŁODYCH-
עיתון ילדים שפרסם הרבה קומיקס בשנים 1973-1989. פרסם קומיקס של חשובי היוצרים בפולין כמו חמיילבסקי עם קומיקס על חיי גדול מדעני פולין, קופרניקוס וסדרת Tytus, Romek i A'Tomek . שרלוטה פאוול עם Jonka, Jonek i Kleks ו-2 סדרות תואמות אסטריקס בהם כבר דנו ב"אסטריקס הגאלי השפעות וחיקויים" אחת היא Kuśmider i Filo מאת תדאוש רקצ'ייביץ'. והשנייה כמובן Kajko i Kokosz מאת יאנוש כריסטה.

חמש סדרות קומיקס פולניות חשובות:

FUNKI KOVAL-
סדרת מדע בדיוני שיצאה בשלושה חלקים במגזינים  KOMIKS ו -Komiks-Fantastyka.. הסדרה עוסקת בפונקי קובל, גיבור עלשחי בעולם פנטסטי עתידני. בסדרה הייתה ביקורת סמויה על המשטר הקומוניסטי בפולין. חלק מהדמויות בסדרה הן בעלות פנים של מכריו של פולך. הסדרה צבעונית ומצוירת בסגנון ראליסטי. מיועדת למבוגרים ומכילה אף מין ועירום. הסדרה נחשבת לאחת מהסדרות הטובות שיצאו בפולין ואף תורגמה לצ'כית והונגרית.

KAJKO I KOKOSZ-
סדרת קומיקס היסטורית הומוריסטית, מאת יאנוש כריסטה. גם אם כריסטה הכחיש זאת קשה להתעלם מהדמיון גם בסגנון וגם בעלילה לאסטריקס הגאלי.  הקומיקס התפרסם ב-RELAX, ŚWIAT MŁODYCH ומגזינים נוספים כמו כן יצא בסדרת ספרים. בעידן הקומוניסטי בשחור לבן וכיום בפורמט A4 צבעוני (אם כי במגזינים הוא התפרסם כצבעוני כבר בזמן הקומוניזם) כמו במערב אירופה. הסדרה פופולרית מאוד בפולין ויצאו על פיה סרט מצויר, משחק מחשב ומבחר בובות וצעצועים.

KAPITAN ZBIK-
סדרת קומיקס משטרתית, שנכתבה בידי מספר כותבים וצוירה בידי מבחר אמנים כמו רוסינסקי פולך ובעיקר ורובלבסקי. הסדרה יצראה ב-53 ספרונים צבעוניים שיצאו בשנים 1967 עד 1982 ונמכרו במיליוני עותקים. הסדרה עוסקת בקצין משטרה פולני נועז אלוף בירי ובג'ודו שרודף אחרי הרעים על גבי לאדה משטרתית תוך כדי הרבצת תעמולה קומוניסטית. הספרונים הכילו גם פינה שהוקדשה למבצעי גבורה משטרתיים אמיתיים ולאינפורמציה על מחזור נייר, זהירות בשלג וכדומה.

TYTUS ROMEK I A'TOMEK-
סדרת קומיקס שהחלה להתפרסם בSM בשנת 1957. הסדרה צוירה בידי חמיילבסקי בסגנון קריקטורי נאיבי. הסדרה הייתה פרו סובייטית מובהקת. שינוי היה בספר ה-24 והאחרון בסדרה שעסק בהצטרפות פולין לנאטו. מחזמר וסרט קולנוע הופקו על פי הסדרה.

THORGAL-
סיפור ההצלחה הגדול ביותר של יוצר קומיקס פולני. גז'גוז' רוסינסקי יחד עם הסופר הבלגי יאן ואן האם. הסדרה פרסמה את רוסינסקי כאחד היוצרים הטובים בעולם. תורגל תורגם ל40 שפות ב-25 אלבומים. כמו כן התפרסם במספר גדול של עיתוני קומיקס מרחבי העולם..
הסדרה עוסקת בתורגל אגריסון. גיבור החי בעולם בדיוני המבוסס על ההיסטוריה והמיתולוגיה הסקנדינבית- ויקינגית. הקומיקס מכיל גם אלמנטים של מדע בדיוני. סגנון הציור הוא ראליסטי משובח והוא מיועד למבוגרים.

תגובה 1:

  1. קישור למאמר ולמאמר על קומיקס בהונגריה בבלוג פולני על יאנוש כריסטה http://na-plasterki.blogspot.co.il/2013/06/similak-kontra-christa.html?m=1
     

    השבמחק