יום שישי, 4 באפריל 2014

לו! - מאמי של יומן, לו! - השקט צועק לי באוזניים

הפעם אביא ביקורת על שני ספרים מסדרה אחת. מדובר בסדרת הקומיקס לו! מאת יוצר הקומיקס הצרפתי ז'וליאן ניל. כמו קומיקס אחר עליו דברנו בעבר, טיטוף (ראה כאן וכאן),  של השויצרי זפ. גם לו החלה להופיע במגזין הקומיקס החשוב Tchô ! של הוצאת הקומיקס הצרפתית Glénat, וספריו יצאו לאור באותה הוצאה שהיא מהמובילות באירופה. כמו טיטוף גם כאן הספר יצא בעברית בהוצאת אגם ונערך בידי אורי פינק

לא אכחיש ואומר שהייתה לי רתיעה מלקנות את הספרים בסדרה משתי סיבות: ראשית כל הגוונים הפסטליים והוורודים של הספרים בצרוף שם הספר עם לבבות ונצנצים, שנית שם הספר הראשון, שמראה לכאורה שמדובר בספר שפונה לקהל של בנות.  אבל הזדמן לי לקנות את שני הספרים במבצע במחיר נמוך במיוחד, וממש הופתעתי לטובה.

 הספר עצמו עוסק בלו, ילדה בת 12 שמתגוררת בעיר גדולה בצרפת. לו חיה עם אמה אם חד הורית "היפסטרית" וקצת ילדותית. הסיפור עוסק באהבות של לו ושל אמה, בחברות ובחברים שלהן, בחיות המחמד ובעוד נושאים רבים. סגנון הציור מאוד צבעוני בפריימים מסוימים גם בתלת מימד. החוויות בספר חלקן חוויות שכל מתבגר ישראלי יכול להזדהות אתן.  חלק אחר מהחוויות, כמו הביקור אצל הסבתא בכפר הוא יותר צרפתי, אבל עדיין מהנה מאוד.
לא היא בת לאם חד הורית שילדה אותה כתוצאה מרומן מזדמן. האמא היא סופרת מתוסכלת שלא מצליחה לסיים את הרומאן שלה. בנוסף על כך היא בעלת אופי של נערה מתבגרת (ככל הנראה היא ילדה את לו בגיל ההתבגרות כך שזה לא רחוק מהמציאות). חובבת משחקי מחשב מדע בדיוני ומוסיקת מטאל.
לו היא, כאמור ילדה בת 12, תחילת גיל ההתבגרות עם כל מאפייני ההתבגרות באופן מזוקק. היא מתאהבת, מפתחת אופי עצמאי. אי אפשר לומר שהיא מורדת מאחר שאמא שלה היא מורדת באופיה ושתיהן למעשה צמד נערות מתבגרות שבמקרה הן אמא ובת, שמנהלות ביחד מרד נעורים נגד הסבתא, האמא של האמא  של לו. לו ואמה גרות בדירה מבולגנת, מגדלות חתול עצלן. מתתחרות אחת בשניה בהתאהבות וניהול רומאנים. הסבתא היא טיפוס שמרן, חיה בכפר חובבת כרוב ניצנים ואופרות סבון. הסבתא, בניגוד לצאצאיותיה, היא טיפוס שמרן, סטראוטיפ הפולניה אם תרצו. היא חולמת שאמא של לו תמצא עבודה מסודרת ובעל עם עבודה קבועה.

אהבתי מאוד את ההומור בשני הספרים, גם האמנות היא בסדר גמור. אבל מראה הספרים קצת מטעה שהם מיועדים לילדים. לעניות דעתי השמרנית מדובר בספרים המיועדים לציבור קוראים מגיל 12 ומעלה.

תמונת מחזור של גיבורי הקומיקס של המגזין,  "Tchô !"



כתב וצייר: ז'וליאן ניל
ארץ מקור: צרפת
שפת מקור: צרפתית
תרגום: דורית דליות
עריכה: אורי פינק
הוצאה לאור: אגם











2 תגובות:

  1. אהבתי אתה הצבעוניות ,אבל לא הבנתי מה הקטע של העמוד עם תיבות הטקסט בצבעי נאון ופתאום תלת מימד כמעט,זה ספר אחר?
    לגמרי צודק הנצנצים לא מוסיפים וגם לא הלבבות.
    בכל מקרה הולכת להציץ על הקומיקס הזה!תודה אחלה ביקורת!

    השבמחק
    תשובות
    1. הקטעים התלת מימדיים בדרך כלל מתארים את הפנטזיות והחלומות של הגיבורות

      מחק