יום שישי, 14 באוקטובר 2011

"קומיקס" שבועון קומיקס חרדי




על תעשיית הקומיקס החרדית כבר דיברנו בטור שהתפרסם בבלוג לפני שנתיים על הקומיקס " בין שתי טיפות" מאת "אלי וגולד", אלי גוט ודוד גולדשמיט , שנחשבים לצמד הטוב והמצליח ביותר בתעשיית הקומיקס החרדית.
הפעם אדון בשבועון הקומיקס החרדי העונה פשוט לשם "קומיקס". "קומיקס" הוא שבועון קומיקס מגוון, כלומר כזה שמפרסם בכל גיליון מבחר סיפורי קומיקס של מגוון אמנים, סיפורים קצרים או סיפורים בהמשכים, לעתים לפני או אחרי פרסום הקומיקס בספרים. "קומיקס" מציג סיפורים של כמה מאמני הקומיקס החשובים ביתור בעולם החרדי (מלבד אלי וגולד הנזכרים לעיל), אולם למרביתם אין ערך אנציקלופדי בלמביק, אנציקלופדיית הקומיקס ממנה לרוב אני מביא את פרטי האמנים. לפני החוברת כיאה לפרסום חרדי ישנן המלצות של רבנים, ובתוכה מתפרסמים מאמרים על פרשת השבוע, ועל נושאים אחרים.
הצייר הטוב ביותר מבין אלו שיצירותיהם מופיעות בעיתון הוא גדי פולק, יוצר קומיקס חרדי ותיק, שמייר את סדרת "מעשה ב.." שמביאה את גרסת הקומיקס של מעשיות ומשלים חסידיים מפורסמים, שיצאו בעבר במספר ספרים. כאן מביא פולק כל שבוע מעשייה חסידית אחרת. פולק מצייר ציורים בסגנון יפה מאוד, לעתים קרוב לריאליסטי וניכר שעשה עבודת מחקר על המבנים והלבוש במזרח אירופה של סוף המאה ה-19 וראשית המאה העשרים.


יוצר מעניין נוסף הוא מנחם תעיזי , גם הוא יוצר מפורסם ומוערך בעולם החרדי, שהוצאי מספר לא קטן של ספרים. כרגע הוא מפרסם בעיתון את הסיפור "מעשה בהינדיק", על פי המעשייה החסידית המפורסמת על בן המלך שחלה בנפשו וחשב שהוא תרנגול הודו. הסיפור מצויר בסגנון חלק וחינני מאוד.


רחלי דוד היא ציירת שמפרסמת בעיתון שני סיפורים, סיפור אחד הוא "אורות בצפון" סיפור על יהודים ששומרים על אורח חיים דתי ברוסיה הקומוניסטית, סיפורים שלא נראה שהושקע בהם הרבה ברמת התחקיר. בנוסף על כך היא מפרסמת כל שבוע סיפור משתנה מחיי הילדים החרדיים. מבחינת הסגנון מציגה רחלי דוד ציור נאיבי, שמזכיר במידת מה ציורי ילדים.
עוד ציירת שמפרסמת בעיתון היא בת שבע הבלין, שמפרסמת בעיתון את "עלילות הרשלה מאוסטרופולי", על אותו בדחן יהודי, מזרח אירופי, שהיה גיבורן של בדיחות בילדותנו (אמא של הרשלה בקשה ממנו לקנות תירס...). מבחינת סגנון בת שבע הבלין מושפעת מהציורים באסטריקס וניכר שיש לה חיבה לציור אפים מוזרים. קומיקס נוסף שבת שבע הבלין מפרסמת הוא "בן תחת בן", קומיקס העוסק במרד בגטו במהלך השואה (מעניין שווקא עיתון חרדי מרומם את הגבורה בשואה...). למרות שמדובר באותה ציירת סגנון הציור בבן תחת בן שונה לחלוטין, ומזכיר קצת לפעמים את סגנון המנגה היפני.


ניתן ללמוד מהחוברת רבות על עולם הקומיקס החרדי, שכמה מהיוצרים המובילים שלו מפרסמים בה. ניתן גם ללמוד על עולם העניין והערכים עליו מתחנכים ילדים חרדיים. גם אם אנחנו לא בדיוק מזדהים עם הערכים שהחוברת מציגה, כדאי לחובבי הקומיקס לעיין בחוברת.


מחיר: 9.90 ש"ח











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה