יום שני, 22 בפברואר 2010

ביקורת קומיקס- על אתר i-comics ויצירתו של גיורא רוטמן



















































קומיקס הוא מדיום אמנותי, שלצערנו, מעולם לא זכה בישראל לפופולאריות מרובה. למעשה, עד הופעתו של זבנג של אורי פינק לא היה אף קומיקס ישראלי שהצליח לפרנס את בעליו. חוסר החשיפה הביא לכך שציירי קומיקס גדולים שפעלו בישראל בשנות ה-60, ה-70 וה-80 כמו, אשר דיקשטיין , עמנואל, רוברטו קנטקר ודני פלנט, כולם אמנים בחסד, נעלמו כמעט בתהום השכחה וזכורים רק ליודעי ח"ן ולחובבי טריוויה, וחבל. המשותף לכל האמנים הללו הוא סגנון ציור ראליסטי, התמקדות בקומיקס הרפתקאות וקומיקס היסטורי. רובם ציירו רוב הזמן עובר עיתוני הילדים, "הארץ שלנו" ו"משמר לילדים". דיקשטיין גם צייר וערך גראפית את "בוקי", אולי חוברת הקומיקס הטובה ביותר שיצאה מעולם בעברית, כמו גם שתי חוברות קומיקס משלו.
פעמים רבות חשבתי כמה קשה לעסוק באמנות שמעטים בארץ בה אתה עוסק בה מעריכים, וכשראיתי קומיקס מהתקופה חשבתי כמה נחמד היה אם מישהו היה מעלה קומיקס של האמנים הגדולים הללו על הרשת.
לאחרונה גיליתי אתר שמעלה על הרשת את יצירתו של גיורא רוטמן ושל הסופר דובי זיגלמן. רוטמן וזיגלמן יצרו בשנות השבעים קומיקס עבור עיתון הילדים "הארץ שלנו". שניהם היו סטודנטים באותה תקופה. המעניין הוא שהאתר נבנה בידי שניהם. בנוסף על כך צייר גיורא רוטמן קומיקס לתסריטים שנכתבו בידי הסופר פנחס שדה, כמו הקומיקס על מלחמת יום כיפור- "חולות אדומים" (1974).
מעניין לציין שהאתר מוקדש גם לקומיקס ישראלי באופן כללי, ומביא קישורים לכתבות בנושא. כמו כן ישנה פינה המוקדשת ליצירתם של אמני קומיקס צעירים, אם כי עדיין אין בה יצירות. באתר מובאים כיום חמישה סיפורי קומיקס של הצמד, שהופיעו בין השנים 1972-1975. הסיפורים הם יוסקה מאיור (בשני חלקים 1972-1973)- סיפור הרפתקאות היסטורי על פרטיזן לשעבר שהופך ללוחם בפלמ"ח, אבירי הכותל המערבי (1974) סיפורו של לוחם צלבני שניצל בידי נערה יהודיה ומתגלה שהוא יהודי, מלכודת במצולה (1974), סיפור ריגול ימי, אוצר טמון בקרח (1975)- עוד סיפור ריגול. בנוסף על כך מופיעים באתר שמותיהם של סיפורים נוספים שטרם הופיעו. כל הסיפורים הם בשחור לבן, מז'אנר ההרפתקאות ומצוירים בקו דק. סגנון הציור ראליסטי. רוטמן מצייר נהדר, ואין ספק שהוא אחד מהטובים ביותר שצמחו פה. בין הסיפורים הראוי ביותר לציון הוא "אבירי הכותל המערבי", שמביא רעיון בהחלט מקורי. סך הכל נהניתי מקריאת הסיפורים, גם אם לעתים העלילה לא הייתה ריאלית.
לאתר עצמו יש מספר בעיות. ראשית כל הפריימים של הקומיקס מופרדים, הייתי מעדיף שדף הקומיקס יובא במלואו בקטן, ויוגדל בלחיצה לגודל מסך מלא. בנוסף על כך חצי מסך מסתיר את התמונות.
סך הכל האתר הוא יוזמה מבורכת. מקווה שבעתיד בנוסף על קומיקס של גיורא רוטמן יוסיפו קומיקס של אמנים נוספים מהתקופה.
עוד על גיורא רוטמן ודב זיגלמן.














כתובת האתר: http://www.i-comix.co.il/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה