יום חמישי, 10 ביוני 2010

ספיישל מונדיאל: על קומיקס וכדורגל

לכבוד המונדיאל יעסוק הבלוג בקומיקס וכדורגל.
בבריטניה ישנה מסורת ארוכה של קומיקס בנושאי כדורגל המפורסם שבהם הוא כמובן ROY OF THE ROVERS, שנוצרה בידי שורה של אמנים בהם פול טרביליון . רוי רייס, הוא כוכבה הבלתי מעורער של קבוצת מלצ'סטר רוברס ונבחרת אנגליה, שמשתתף בהרפתקאות מחוץ למגרש ומככב על המגרש. רוי הופיע בחוברות כמו טייגר ואפילו זכה לחוברת משלו. כמו כן זכה לפופלאריות רבה בהולנד, רק ששם עבר הסבה לכוכב נבחרת הולנד. גם בישראל הוא זכה להופיע, במגזין הספורט משנות השבעים, פנדל.




מפגש פסגה בין רוי רייס וגארי ליניקר
קומיקס בריטי נוסף הוא ADRES ANGLIANS קומיקס העוסק בנבחרת אנגלית בלתי מנוצחת שהופע במגזין הקומיקס JET.
בשנות הששים והשבעים כל מגזין שכבד את עצמו החזיק לפחות קומיקס אחד בנושא כדורגל כך למשל קמו מגזיני כדורגל כמו SCORE ו-SCORCHER שהפכו לבסוף למגזין קומיקס אחד ולבסוף התאחדו עם TIGER. בחוברות הללו הציגו מבחר קומיקס שעוסקים כולם בכדורגל כמו JACK OF UNITED ומאידך JIMMY OF CITY, שעסקו כמובן בכוכב יונייטד וכוכב סיטי (בהתאמה) ג'ק מיונייטד הופעו גם הם בעברית בעיתון "פנדל".

קומיקס נוסף שהופע שם היה Lags Eleven קומיקס הומוריסטי שעוסק בקבוצת כדורגל של בית כלא שהופיע גם הוא בפנדל תחת השם המוזר "אחד עשר אסיר המופלאים".
קומיקס הומוריסטי נוסף הוא הקומיקס FOOTBALL FAMILY ROBINSON, קומיקס עלקבוצת כדורגל שכולה בני משפחה אחת, שהופיע במגאזין JAG.

גם כדורגלנים אמיתיים זכו לקומיקס משלהם, כך זכה כוכב נבחרת אאנגליה משנות השמונים גארי ליניקר לחוברת קומיקס משלו בשם HOT-SHOT  חוברת משותפת עם רוי מהרוברס, נפגשים רוי וגארי לינקר (כפי שרואים בתמונה למעלה).

כיום מופיעה בבריטניה חוברת קומיקס בנושא כדורגל תחת השם STRIKER, שמפרסמת הרבה קומיקס תלת מימדי.


אבל המיוחדת ביותר מבין הסדרות העוסקות בכדורגל בבריטניה היא סדרת "אתה השופט!" (YOU ARE THE REF!) מאת פול טרביליון, בה צריכים הקוראים לשפוט מהלכי כדורגל שנויים במחלוקת של כדורגלנים ידועים, סדרה שמופיעה ברצף יותר מחמישים שנה ומופיעה כיום בעיתון גארדיאן.

גם בהולנד זכה קומיקס על כדורגל להצלחה מרובה, ולא רק רוי מהרוברס בגירסאתו ההולנדית. כבר בשנות ה-40 הופיע בהולנד קומיקס כדורגל בשם Kick Wilstra מאת אמן הקומיקס הנק ספרנגר .


האמן ווט פאולוסון , יצר את סדרת הקומיקס יאן קמאן.
האמן ריי ניקולסון יצר את סדרת הכדורגל ההומוריסטית -FC KNUDDE
אמן הקומיקס דיק יצר שורה של קומיקס על כדורגל בהם רצועת הקומיקס היומית, כריס קראק.

אולם סדרת הקומיקס ההולנדית המפורסמת ביותר היא "רואל דיקסטרה" סדרת קומיקס פופלאריתמאוד שיצאה במספר אלבומים ונוצרה דווקא בידי האנגלי קית ווטסון וצוירה בהמשך בידי אמנים נוספים, כמו היוגוסלבי מרינקו לבוביץ' .



אמן הקומיקס הבלגי ריימונד רדינג . יצר מספר סדרות קומיקס בענייני כדורגל הראשונה בהן הייתה VINCENT LARCHER חלוץ מרכזי מצטיין במדי מילאן. אבל הסדרה המפורסמת ביותר שלו הייתה אריק קסטל על כדורגלן של ברצלונה עם אפיזודה קצרה במדי פריז סן ז'רמן. אריק קסטל כונה בחלק מאירופה בשם רוני הנסן, והפך בכך לכדורגלן סקנדינבי...







בפורטוגל יצר אמן הקומיקס, ויטור פאון , יצר את סדרת הקומיקס, João Davus, Campeão de Futebol, על כוכב כדורגל שמסתבך בהרפתקאות שונות.



בגרמניה הופיע סדרת הקומיקס WOHA מאת דרקו גבריאל, העוסקת בכדורגלנים ידועים.


אמן הקומיקס הגרמני, כריסטוף הרינגר , יצר גם הוא סדרת קומיקס על כדורגל תחת השם 'Härringers Spottschau'.


אמן קומיקס גרמני נוסף פולקר שפונהולץ יצר את סדרת הקומיקס פאול.

בדנמרק יצר אמן הקומיקס לאסה בו אנדרסן את סדרת הקומיקס Fodballe F.C.


גם במזרח אירופה יצרו קומיקס על כדורגל, אמן הקומיקס היוגוסלבי מומה מרקוביץ, יצר את סידרת הכדורגל RISTA SPORTISTA, על קבוצת כדורגל של ילדים.


בהונגריה יצר אומן הקומיקס ארנו זוראד את הקומיקס A verhetetlen tizenegy על קבוצת כדורגל שבין שחקניה קוף שימפנזה.

ההונגרי, אטילה פזקש . יצר סדרת קומיקס על קבוצת כדורגל של ילדים בשם- FOCISULI.

בתורכיה נוצרו קומיקס על גבורתם של כוכבי כדורגל במלחמת העולם הראשונה, חוברת לגלטסריי, חוברת לפנרבהצ'ה וחוברת לבשיקטש.



באמריקה הלטינית, שמזוהה עם אהבת הכדורגל הופיעו מספר קומיקס בנושא. אמן הכדורגל הארגנטיני, הקטור רודריגס ,יצר את סדרת הקומיקס, 'Idolos del Fútbal', העוסקת בגדולי הכדורגל של כל הזמנים.


אמן ארגנטיני אחר, חוליו שיאפינו, יצר את הסדרה ההומוריסטית, CHORIPAN.

בפרו, יצר אמן הקומיקס, פבלו מרקוס, את סדרת הקומיקס, בניטו פומה.



אמן הקומיקס הצי'לאני גידו ולחוס יצר את סדרת הקומיקס ההומוריסטית, BARRABASES.



אמן הקומיקס המקסיקני חואקין סרוונטס בסוקו יצר את סדרת הקומיקס, El Diamante Negro, גם היא על כוכב כדורגל מופלא.



גם ביפן נוצרו סדרת קומיקס על כדורגל, כמו WINGS ו-WIND מאת האמן יוג'י קמטה .


אפילו אצלנו בישראל יצא קומיקס על כדורגל, "אהלן וסהלן בפרשת הפנדל המפוקשש, מאת דודו גבע, קומיקס הומוריסטי בו מוביל הצמד אהלן וסהלן קבוצת כדורגל שכונתית לזכייה בגביע העולם

תגובה 1:

  1. great post I'm a big football fan Excited for the 2012-2013 season
    my site: goals galore

    השבמחק