יום שישי, 12 בפברואר 2010

ביקורת קומיקס: בין שתי טיפות
























מיהו יוצר הקומיקס הטוב ביותר שפועל כיום בישראל? הדעות על כך חלוקות. אורי פינק הוא אמנם יוצר הקומיקס הפופולארי ביותר בארץ, אבל סך הכל הוא אמן בינוני. ישנם אמנים בעלי הצלחה בין לאומית כמו אמני אקטוס למיניהם או האחים חנוכה, שכבודם במקומו מונח, אבל עיקר העבודה שלהם מכוון לשוק בחו"ל. ישנו צמד של צייר וכותב קומיקס, שכאשר מסתכלים על היצירה שלהם מרגישים כאילו מדובר בקומיקס אירופי איכותי- מדובר ב"אלי וגולד". או בשמותיהם המלאים- אלי גוט, הכותב ודוד גולדשמיט הצייר. במבט ראשון ניתן לראות קו שמזכיר את טינטין, וההשפעה הפרנקו בלגית בהחלט בולטת, אלי וגולד, ילידי שויץ מושפעים מאוד מהקומיקס האירופי הקלאסי. לא ניתן למצוא את הספרים שלהם בחנויות של סטימצקי וצומת ספרים, בחנויות במאה שערים ובני ברק בהחלט כן. מדובר בקומיקס חרדי. לפני הקומיקס יש המלצות של רבנים הערכים אותם מעביר הקומיקס הם ערכים חרדיים, ובכל זאת הוא אחת מיצירות הקומיקס הטובות ביותר שניתן לרכוש בעברית בישראל.
הספר עוסק במין סיפור "בן המלך והעני" באימפריה העת'מאנית, בו מתחלף נער יהודי בשם עובדיה בבנו של הסולטן עבדולחמיד הראשון, עבדאללה ( כמובן שמות בעלי אותה משמעות). כאן הוא מצליח למלא את תפקידה של אסתר המלכה ומשמש כמליץ בפני הסולטן ועוזר לבטל את גזרת בית הספר המערבי שעמד לפתוח היהודי המתמערב קמונדו- דמות אמיתית כמובן. בסיפור מעורבים גם צועני שסובל מבעיית זיכרון וחושב שהוא יהודי יחד עם הקוף שלו, "מוקה". בדרך מעורבות לטובת היהודים דמויות מפורסמות מהעבר היהודי, כמו סיר משה מונטפיורי ואחרים. ניתן כמובן לחלוק על הדעות שמובנות בספר, אבל אי אפשר להתעלם מהתחקיר ההיסטורי המרשים שעשו אלי וגולד, ירידה לפרטים שמזכירה את זו של יוצרי אסטריקס. עם זאת יש להם נפילה אחת די צורמת, השלטים של החנויות בבזאר הגדול של איסטנבול כתובים בכתב לאטיני, בשעה שבתקופה בה מתרחש הסיפור, שנות ה-40 של המאה ה-19 השפה התורכית נכתבה עדיין באותיות ערביות. עובדה נוספת שאינה נכונה מבחינה היסטורית היא גירושו של קמונדו בידי הסולטאן התורכי באשמת בגידה, מה שלא קרה במציאות. בפועל משפחת קמונדו הגרה לצרפת מרצונה החופשי, אחד מבני המשפחה נהרג במלחמת העולם הראשונה. ושאר צאצאי המשפחה נספו בשואה.
כמובן יש משהו אירוני בקומיקס שמדבר נגד אמוץ תרבות המערב והוא עצמו נראה כמו קומיקס מערביים. עם זאת הקומיקס נראה נהדר, כיף לקריאה ולתעשיית הקומיקס הלא דתית יש מה ללמוד ממנו. מומלץ.

בין שתי טיפות
סופר: אלי גוט
צייר דוד גולשמיט
הוצאה: אלי וגולד
מחיר כ75 ש"ח





8 תגובות:

  1. תמיד שמעתי שהקומיקס החרדי פורח, הפעם היחידה שקראתי משהו קרוב היו ספרים של שי צ'רקה ( אם לא קראת את "פתקאות מהשמים" אז ממש כדאי לך). נחמד לשמוע על הספר הזה. אבל יש לי שאלה : אם מדובר בקומיקס חרדי האם זה אומר שבכל הספר לא מצוירות נשים בכלל? שמעתי שיש הגבלה כזאת. האם זה נכון בספר זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון בהחלט, והאמת שזה לא מורגש כלל

      מחק
    2. נכון בהחלט שיש הגבלה מתמונות נשים אך לצייר אין בעיה

      מחק
  2. יואב, לגבי הספרים של אלי וגולד - זה לא נכון. יש שם נשים. עם זאת, ברוב הסיפורים (בעצם, נדמה לי שבכולם) הגיבורים הראשיים הם ילדים, ובנים, כך שממילא הנשים הן דמויות רקע - אמהות שלהם וכדומה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הגיבורים הם באמת ילדים - אבל גם ילדות. יש את שפרינצלה בסימן חיים, את זלמה בכתב חידה ועוד.

      מחק
  3. אני גומרת ספרים מאד מהר אומרים שאני תולעת
    ספרים יש לי את בין שתי טיפות ו"גלגולה של מזוזה"
    ו"סימן חיים " השאלתי ובעז"ה אני הולכת לבזבז את
    כספי על "סוד המטמון העתיק " האי האחרון "
    ומה עוד שיצא
    תוציאו עוד ספרים...

    השבמחק
  4. עוד לא קראתי אותם, אז אולי שווה לעיין בהם קצת בחנות הספרים

    השבמחק
  5. יש לי את כל הספרים שלהם, מומלץ בחום! גדלתי עליהם עוד מעיתון: "ילדים של משפחה" ללא ספק יצירות מופת שלא יתבישו בהם גם "אומני-קקטוס", "פינק", ואחרים...

    השבמחק