יום שני, 14 בנובמבר 2011

אסטריקס הגאלי השפעות וחיקויים






אסטריקס מאת הצמד הצרפתי, רנה גוסיני ואלברט אודרזו . הסדרה תורגמה ל-112 שפות ודיאלקטים והיא אחת מסדרות הקומיקס הפופולריות בעולם. מטבע הדברים זכה אסטריקס לחיקויים והשפעות רבים.
הקלטים והגאלים בקומיקס:
אסטריקס לא היה גיבור הקומיקס הגאלי הראשון קדם לו קומיקס אחר שגם הוא אחד מהחשובים והפופולאריים באירופה: אליקס, סדרה שנוצרה כבר בשנת 1948 בידי הצרפתי ז'אק מרטאן ובהמשך צוירה בידי השויצרי, רפאל מורלס . כמו אסטריקס אליק היה גאלי שעבר הרפתקאות ומסעות בכל רחב העולם העתיק העולם. כמו אסטריקס הוא תורגם לשפות רבות. אבל בניגוד לאסטריקס הוא משתף פעולה עם הרומאים, אחד מאותם גאלו-רומים שאסטריקס וחבריו כל כך מתעבים.


אליקס
גיבור קלטי אחר שקדם לאסטריקס, הוא וולף הבריטוני (תרגום שלי לשם Wulf the Briton), מאת הבריטי רון אמבלטון , גיבור בריטוני, שגם הוא נוסע בעולם ונלחם ברומאים הכובשים בבריטניה, שכבר כתבתי עליו מאמר בעבר.


וולף
אסטריקס לא היה גיבור הקומיקס הקלטי האחרון, VAE-VICTIS (בלטינית- "אבוי למנוצחים") מאת הצרפתי, ז'אן איב מיטון , סדרה העוסקת בתולדות המלחמות הרומאיות-גאליות, מבחינה היסטורית.


VAE VICTIS
עוד סדרה על קלטים היא "הדרואידים" ( 'Les Druides' ) סדרת קומיקס פנטסטית העוסקת בדרואידים- כהני הדת הקלטיים שצוירה בידי אמן הקומיקס הקנדי-קוובקי, ז'אק למונטניה .

הדרואידים
ההשפעה והחיקויים:
עדות לפופולאריות של אסטריקס היא ההשפעות והחיקויים והמחוות הרבות הרבים שנוצרו לסדרה, גם מבחינה רעיונית וגם מבחינה אמנותית סגנונית.
אחד הקומיקס הפופולאריים ביותר בהולנד ניקרא "Gilles de Geus" (מבטאים חילס דה חאוס). הסדרה נוצרה בשנת 1983 בידי הכותב פטר דה ויט והצייר הנקו קולק . הסדרה עוסקת במלחמת העצמאות של הולנד מספרד במאה השבע עשרה. במחווה לאסטריקס מוצגות הדמויות בעמוד הראשון כמו הדמויות באסטריקס, גם מפת הולנד הכבושה מוצגת כמו מפת גליה הכבושה באסטריקס. אפילו משפט הפתיחה של הספר הראשון בסדרה הוא מחווה לאסטריקס: "הולנד כולה כבושה, כולה? כן כולה".





חילס דה חאוס מול אסטריקס
בין השנים 1980-1983 יצאה בגרמניה סדרת קומיקס שנקראת גלנשטיין ('Gallenstein')מאת הכותב פיליפ ציפרמאייר והצייר גונטר מאיירהופר . הסיפור מתרחש במאה ה-16 ועוסק בחיפוש אחר נוסחת הזהב בידי אלכימאים ושם הסדרה מושפע משמה של האבן GALA-ASTERIX. הסדרה הושפעה מאוד מאסטריקס, מה שהביא את אלברט אודרזו לתבוע את היוצרים ובית משפט בבווריה קבע שיש לשנות את כריכת אחת החוברות.

גלנשטיין
אחת מסדרות הקומיקס הפופולאריות בפולין היא קייקו וקוקוש (Kajko i Kokosz), סדרה שהחלה לצאת בשנת 1972 מאת יאנוש כריסטה הסדרה עוסקת בצמד גיבורים, גיבור נמוך וגיבור שמן שחיים בכפר הפולני מימי הביניים , שנקרא מירימולוב. קייקו וקוקוש נלחמים נגד אבירים רשעים. הקומיקס מצויר בסגנון שמזכיר מאוד את אסטריקס, למרות שבפולין טוענים שהוא לא מושפע ממנו אנחנו לא מאמינים להם...



קייקו וקוקוש
עוד סדרה שהושפעה מאסטריקס, פחות מבחינת סגנון האמנות ויותר ברעיון, היא סדרת הקומיקס הפורטוגזית: "טוניוס הלוזיטני" (Tónius, o Lusitano) מאת הכותב הספרדי, טיטו ואמן הקומיקס הפורטוגזי, ז'וזה מריה אנדרה. הסדרה עוסקת בכפר לוזיטני קטן במאה השביעית, ששומר על זהותו הלוזיטנית מול הוויזיגוטים ששולטים בלוזיטניה (היא פורטוגל של היום) וגם להלחם בפולשים הערבים. טוניוס הופיע בגרסה הפורטוגזית של מגזין הקומיקס הבלגי SPIROU וגם בשלושה אלבומים, ואף תורגם למספר שפות אירופיות.


טוניוס הלוזיטני
עוד השפעה של אסטריקס שהופיעה בפולין בשנת 1976 בפולין היא סדרת הקומיקס קוסמידר ופילו (Kuśmider i Filo), מאת הכותב, יז'י סקז'ינסקי והצייר, תדאוש רצ'קייביץ', גם פה מדובר בקומיקס הומוריסטי היסטורי שגיבוריו הם לוחם שמן וגבוה ולוחם רזה וקטן, משופמים כמו באסטריקס.


קוסמידר ופילו
באוקראינה הופיע בשנת 1992 ספר קומיקס יחיד בשם, "מרקו פיריג זפרוז'ץ" (Marko Pirig, zaporożec) מאת הכותב ודים קרפיינקו והצייר אולכסנדר גיידוצ'נקו . הספר אמנם עוסק בקוזקים באוקראינה, אבל כריכת הספר מועתקת מכריכתו של "אסטריקס ומגל הזהב. כמו כן הדמויות בספר מוצגות כמו הדמויות באסטריקס.




מרקו פיריג

עוד סדרה הולנדית, היא סדרת הקומיקס הנקראת "פיר הגדול" ("Grote-Pyr") או פיר הוויקינג, מאת אמן הקומיקס, דיק מטנה . הסדרה יצאה בשלושה אלבומים בשנים 1971-1974, ואף תורגמה למספר שפות. קשה להתעלם מהדמיון בין הסדרה לאסטריקס שמתבטא לא רק בסגנון הציור של הדמויות, אלא אפילו בצורת הכתב. הסדרה התפרסמה גם במגזין הקומיקס ההולנדי PEP, לפרקים הופיעה הסדרה לצד פרקים של אסטריקס הגאלי.


פיר הגדול
מקרה דומה הוא סדרת הקומיקס הולטרסון הוויקינג סדרה שנוצרה בבלגיה בשנת 1964 נכתבה בידי מוריס טיליה , ויק ומרסל דני , וצוירה בהתחלה בידי מרסל רמקל ובהמשך בידי ויטוריו לאונרדו. גם פה כמו אצל פיר הוויקינג יש השפעה גדולה מבחינה סגנונית מאסטריקס בעיקר באופן ציור הדמויות, כי כמו הגאלים גם הוויקינגים לבשו קסדות מעוטרת.


הולטרסון
לאחרונה גיליתי קומיקס נוסף שמושפע בלי ספק מאסטריקס  ולכן אני מעדכן את המאמר. ב גרמניה ישם אולפני קומיקס שמאוד מזכירים את אולפני וולט דיסני. מדובר באולפני רולף קאוקה. אחת מהחוברות שהוציאו אולפני קאוקה נקראת PRIMO. בשנים 1974-5 הופיעה בפרימו סדרת הקומיקס Furor Teutonicus שנקראת גם הטווטונים (בגרמנית Die Teutonen). מאת  הספרדי ז'וזפ מארטי . הסדרה עוסקת בטווטונים. אחד העמים הגרמאניים שחיו באירופה בימי קדם. גם הם היו משופמים עם קסדות קרניים ולחמו ברומאים. בסדרה יש הרבה אלמנטים דומים לאסטריקס. חזירי בר, יערות מלחמה ברומאים. גם סגנון הציור דומה מאוד.


הרעיון למאמר לקוח בעיקר ממאמר זה: http://na-plasterki.blogspot.com/2011/09/upy-z-kraju-gotow.html


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה